MENU

by • 12 mei 2014 • Geen categorieReacties (0)1413

Veiligheid & Preventie – Innovatietransitie in de autoverzekeringsbranche

De auto-industrie en de daar aan gerelateerde bedrijven hebben zich de afgelopen jaren versneld ontwikkeld. Een trend die zich de komende jaren gestaag zal voortzetten. Toepassingen van allerlei veiligheids- en preventiemiddelen in de auto-industrie zullen er toe leiden dat berekeningen, opbouw en hoogte van verzekeringspremie mee moeten veranderen. Net als de verzekeringsorganisaties zelf. Deze organisaties zijn bij deze ontwikkeling achtergebleven. Dit vraagt om een innovatietransitie van de verzekeringsbranche waarbij de impact verder gaat dan alleen een wijziging van voorwaarden en dekkingen.

Wat ooit begon met simpele productiemodellen als de T-Ford heeft vandaag de dag geleid tot een keur aan automobielen. Zonder dat we het ons allemaal even bewust zijn, gaan de ontwikkelingen in de auto-industrie razendsnel. Naast diversificatie in kleur, motorvermogen, transmissie en handenvol accessoires heeft de auto zich vooral ontwikkeld op het gebied van veiligheid.

Tegenwoordig hoor je bij de aanschaf van een auto niemand meer praten over zaken als ABS en airbags. Deze zijn gemeengoed. Mede door wet- en regelgeving en het aanscherpen van NCAP normeringen is de veiligheid van zowel bestuurders, inzittenden als voetgangers aanzienlijk toegenomen ten opzichte van vijftien jaar geleden.

Naast het uiterlijk, de omvang, het vermogen en zuinigheid weten auto’s zich juist te onderscheiden door die veiligheid. Merken als Volvo hebben er zelfs hun groei en identiteit aan te danken. Actieve systemen als lane assistance, dode hoek controle en autonome noodstop ondersteunen ons bij een veilige deelname aan het verkeer. De mens doet in de auto steeds minder en de auto doet steeds meer. Ook wettelijke en infrastructurele wijzigingen hebben een bijdrage geleverd aan die veiligheid.

Daar waar de auto-industrie zich continu weet te overtreffen met nieuwe innovaties staat de financierings- en verzekeringsmarkt ogenschijnlijk stil. De toepassing van allerlei veiligheids- en preventiemiddelen heeft er nauwelijks toe geleid dat de berekening, opbouw en hoogte van verzekeringspremie mee is veranderd.

Ook in de verzekeringsmarkt zijn er langzamerhand tekenen zichtbaar van een innovatierevolutie. In lijn met de huidige ontwikkelingen zijn er in binnen- en buitenland verzekeraars die pionieren met risicogerichte premies op basis van (beperkte) gebruiksdata. Het zijn nog voorzichtige stappen, vaak met wisselende resultaten. Dit is hoopgevend gezien de ontwikkelingen die zich branche breed in de automotive sector voltrekken, waarbij men werkt aan deels zelfrijdende en volledig autonome auto’s.

De zelfrijdende of autonome auto is feitelijk gezien een mobiele en intuïtieve computer op vier wielen die passagiers en vracht vervoert. Onderlinge verbondenheid, rekenkracht en opslagcapaciteit zijn dusdanig krachtig dat binnen milliseconden risico-inschattingen worden gemaakt. Als dit nodig is grijpt de software in en is de auto in staat te leren van effecten van eigen acties en handelingen vanuit de omgeving.

De toenemende veiligheid en veranderende risico’s van de auto van de (nabije!) toekomst roepen om nieuw verzekeringsconcepten. Verzekeringsconcepten die verder gaan dan enkel aanpassing van dekkingen en voorwaarden, maar ook daadwerkelijk gebaseerd is op herijkte risicobepalende factoren. Passend bij een dienstverlenend concept van diensten waarbij steeds meer producten onderling met elkaar verbonden zijn.

Als de potentie van 80% minder schadegevallen zich op termijn gaat waarmaken, zal er ook een transformatie moeten plaats vinden, waarbij de focus van verzekeraars zal verschuiven van schade (beheersing & herstel) naar preventie, (data)analyse en ontwikkeling. Dit zal zich sterk doorvertalen naar minder intern(gericht)e processen en een lagere FTE bezettingen, en dus ook kosten!

De innovatietransitie die teweeg wordt gebracht door de automotive sector heeft een impact die verder gaat dan ‘slechts’ een wijziging van voorwaarden en dekkingen. Wacht niet langer met oriëntatie op de toekomst en verzeker u van de resultaten bij de veranderingen van later!

Door: Anna van Tienhoven | Senior Consultant Mobilee management & advies

FacebookGoogle+TwitterEmailLinkedInPinteresttumblr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>