MENU

by • 14 mei 2014 • Geen categorieReacties (0)1088

Blog | Veranderen of verdwijnen

De huidige ontwikkelingen op zowel technisch als sociaal en economisch vlak hebben gevolgen voor de gehele automotive-keten. Minder ongevallen en diefstal, minder vervangingsvraag en een langere levensduur. Maar ook minder files en milieubelasting zorgen wereldwijd jaarlijks voor miljarden aan besparingen en financiële verschuivingen. Waardeketens zullen nog verder onder druk komen te staan en ruimte scheppen voor innovators en nieuwe toetreders. Wachten met het adopteren van deze veranderingen is geen optie meer: Het is veranderen of verdwijnen.

Mobilee volgt de veranderingen op een aantal innovatiegebieden nauwlettend. Naast de trends met betrekking tot de auto van de toekomst, e-Health, internet-of-things en nutsvoorzieningen vertaalt Mobilee ook de effecten en (on)mogelijkheden van deze trends. Het belang van deze ontwikkelingen is groot.

Die belangen worden tastbaar als je daar jaarlijkse omzet, premie, aantallen stuks of betrokken mensen aan probeert te koppelen. De tastbaarheid met betrekking tot de zelfrijdende auto wordt ook meer en meer zichtbaar door het aantal publicaties over dit onderwerp. Naast bedrijven en gerenommeerde instituten, beginnen ook de traditionele en (opiniërende) online media zich te uiten.

De belangen zorgen steeds meer voor een krachtenveld tussen voor- en tegenstanders. Discussies over ethiek, het falen van menselijk ingrijpen, beperkende wetgeving, data en privacy gevoeligheid en doemdenkers die denken dat zelfrijdende auto’s gemakkelijk op afstand te manipuleren zijn nemen hand over hand toe. Intussen lopen de innovatie-adepten warm en draaien de marketingmachines van Mercedes, Volvo en Google Driveless Car overuren. Lobbyisten en invloedrijke opiniemakers beïnvloeden voor en achter de schermen op wereldwijde platformen instanties en wetgevers om wet- en regelgeving versneld op te pakken en uit te voeren. In dit krachtenveld zoeken de verzekeraars nog naar hun nieuwe rol en lijken ze ogenschijnlijk passief toe te kijken.

Er is een vergelijking te maken met mobiele telefoons en internet. Beide vonden we in 1995 ook maar onzinnig. Er waren duidelijke groepen voor- en tegenstanders. Gemak en mogelijkheden versus straling en het niet altijd bereikbaar willen zijn. Vandaag de dag zijn deze twee technologieën doorontwikkeld en niet meer weg te denken. Nog steeds zijn er voor- en nadelen, maar zoals bij zoveel zaken geldt ook hier ‘gebruik verstandig en met mate’.

Terug naar de belangen. Stel dat in 2018 de eerste in massa geproduceerde zelfrijdende auto op de markt komt en ook de wetgever heeft ingestemd met het autonoom rijden van auto’s. Naast het feit dat we met z’n allen aan dat idee moeten wennen, heeft dat in de gehele automotive-keten nogal wat gevolgen. Minder ongevallen en diefstal, minder vervangingsvraag en langere levensduur. Maar ook minder files en milieubelasting zorgen wereldwijd jaarlijks voor miljarden aan besparingen en financiële verschuivingen. Waardeketens zullen nog verder onder druk komen te staan en ruimte scheppen voor innovators en nieuwe toetreders.

Ben u zich bewust wat het adaptievermogen en time to market van uw bedrijf is om in te spelen op disruptieve innovaties? Stijg boven de verzekeringstechnische materie van alledag uit en probeer de innovatie in perspectief te plaatsen. Welke onzekerheid de toekomst ons ook biedt: zuig kennis op, leer, pas toe, stel bij, meet, analyseer en begin opnieuw.

Heeft u zich de volgende vragen al afgevraagd naar aanleiding van bovenstaande:

  • Welke rol gaan auto- en leasemaatschappijen innemen in de verzekeringswaardeketen?
  • Welke risico’s die nu nog bij de consument liggen verschuiven naar de autofabrikant? Nemen hiermee de productrisico’s toe en die van consumenten af?
  • Welke universiteiten en onderzoeksinstellingen doen onderzoek naar de zelfrijdende auto? En onderzoeken zij met een ‘toegepaste wiskundige of actuariële’ bril op? Heeft u daar al een verzoek neergelegd voor een afstudeeropdracht?
  • Ziet u al in welke rol en mogelijkheden internetgiganten als Google, Facebook en Amazon bieden? En heeft u dat al omgebogen tot voordelen? Of wacht u wellicht rustig af om verrast te worden?
  • Heeft u al eens kennis en ervaring opgedaan bij concullega’s in binnen- en buitenland die gevoelsmatig drie stappen op u vooruit zijn? Heeft u die ervaring voor kruisbestuiving al eens vergeleken met de verkregen indrukken en nieuwe ideeën uit een studiereis naar bijvoorbeeld Silicon Valley?

Als u de meeste vragen met ‘nee’ of ‘weet niet’ heeft beantwoord: wacht niet langer en begin vandaag. Als u niet nu al verandert zal uw bedrijf over tien jaar wellicht niet meer bestaan!

Wij komen graag bij u langs om dit onderwerp verder toe te lichten en te bespreken wat Mobilee voor u kan betekenen. Zie onze gegevens vermeld onder ‘contact’.

Door: Anna van Tienhoven | Senior Consultant Mobilee management & advies

FacebookGoogle+TwitterEmailLinkedInPinteresttumblr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>